سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاتوق

نظر

کیهان:بحران سوریه و شکاف های خارجی

«بحران سوریه و شکاف های خارجی»عنوان یادداشت روز روزنامه کیهان به قلم سعدالله زارعی اسست که در آن می‌خوانید؛طی دو تا سه هفته گذشته، سوریه تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. از یک سو مخالفان مسلح نظام سوریه که پیش از این عملیات های تخریبی و اقدامات خشونت آمیز خود را عمدتا متوجه سه استان حمص، حماه و ادلب می کردند اینک از یک سو دایره اقدامات نظامی خود را متوجه پایتخت کرده اند و از سوی دیگر استان های دیرالزور(در شرق) حلب(در شمال) و لاذقیه(در غرب) را هدف آماج عملیات تروریستی کرده اند. در محیط منطقه ای هم شاهد آرایش نظامی ارتش ترکیه در مرز با سوریه هستیم و در همین ایام نفوذ هواپیماهای جنگی ترکیه به آسمان سوریه هم اتفاق افتاد که با واکنش قاطع نظامیان سوریه مواجه گردید.

خراسان:یک اسطوره،یک دنیا بی ادعایی

«یک اسطوره،یک دنیا بی ادعایی»عنوان سرمقاله روزنامه خراسان به قلم کورش شجاعی  است که در آن می‌خوانید؛برخی از ما و شاید بسیاری از ما آن قدر خود را گرفتار مسائل گوناگون کرده ایم و آن چنان در پیله های خود بافته فرو رفته ایم و آن قدر خود را دیده ایم و می بینیم بی آن که دریابیم چقدر خودخواه شده ایم و خود را همه چیز می دانیم و دیگران را هیچ می پنداریم و اگر اندک کاری هم برای کسی انجام می دهیم و قدمی برمی داریم، گویی شق القمر کرده ایم و تا ابد نه تنها کسی را که به او خیری رسانده ایم، بلکه عالم و آدم را از خود ممنون و سپاسگزار می خواهیم و گویی طلبکاریم و دیگران همه به ما بدهکار!

جمهوری اسلامی:برندگان و بازندگان اصلی در مصر

«برندگان و بازندگان اصلی در مصر»عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که در آن می‌خوانید؛اولین رئیس‌جمهور غیرنظامی مصر، آنچنان که ادعا می‌شود با دست باز و قدرت کافی به کاخ ریاست جمهوری در قاهره وارد نشده است. علاوه بر این، تصویری که از خود دکتر محمد مرسی و عقبه فکری و حزبی او توسط رسانه‌های مثبت‌نگر ترسیم می‌شود چندان مقرون به صحت نیست. به همین دلایل، هنوز نمی‌توان درباره آینده مصر جدید با دقت اظهارنظر کرد.

رسالت:جوانان ما و اولین شهید نسل سوم اسلام

«جوانان ما و اولین شهید نسل سوم اسلام»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندری است که در آن می‌خوانید؛امروز یازدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت شبیه ترین مردم به پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم)حضرت علی اکبر (علیه السلام) است که در کشور ما یازدهم شعبان به میمنت روز میلاد این بزرگوار، روز جوان نام گذاری شده است. حضرت علی اکبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) اولین شهید بنی هاشم در کربلا است.  در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان درباره حضرت علی بن الحسین می خوانیم :”السلام علیک یا أول قتیل، من نسل خیر سلیل، من سلالة ابراهیم الخلیل صلی الله علیک و علی أبیک اذ قال فیک:قتل الله قوما قتلوک، یا بنی ما أجرأهم علی الرحمن و علی انتهاک حرمة الرسول”
“سلام بر تو ای اولین کشته از نسل بهترین فرزندان سلاله‏ ابراهیم خلیل، درود خداوند بر تو و بر پدرت باد. آن گاه که درباره‏ تو گفت:ای پسرم، خداوند بکشد قومی که تو را کشت، به خاطر آنچه ایشان را بر خداوند بخشنده جری کرد و به هتک حرمت رسول واداشت.”

ابتکار:کامنت‌هایی که مسئولان باید بخوانند

«کامنت‌هایی که مسئولان باید بخوانند»عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار به قلم فضل الله یاری است که در آن می‌خوانید؛«در مقابل گرانی‌ها حتی یک آخ هم نگویید»؛ این سخن حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در چند روز گذشته، یکی از پربیننده‌ترین مطالب رسانه‌های اینترنتی بوده‌است. این روحانی مشهور با اشاره‌ به گرانی‌های کمرشکن این روزها، به مردم توصیه کرد که «مبادا به خاطر اینکه دنیای استکبار خوشحال شود، حتی یک”آخ” هم بر زبان بیاورید.»

آنچه در این میان جالب توجه به نظر می‌رسد،”کامنت”‌ها یا واکنش‌هایی است که کاربران این رسانه‌ها در زیر متن این خبر نوشتند و مخاطب همه این واکنش‌ها هم کسی جز”گوینده” این مطلب یعنی”سیداحمد خاتمی” نبوده‌است.

دنیای اقتصاد:بازخوانی وظایف بانک مرکزی در شرایط رکود، تورم و تحریم

«بازخوانی وظایف بانک مرکزی در شرایط رکود، تورم و تحریم»عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر سید احمد میرمطهری است که در آن می‌خوانید؛در شرایط متعارف اقتصادی در صورت بروز رکود، بانک مرکزی با کاهش نرخ تسهیلات و سود سپرده‌ها می‌کوشد به فعالیت‌های اقتصادی رونق بخشد.

در شرایط تورمی نیز بانک مرکزی با افزایش نرخ تسهیلات و سود سپرده‌ها تلاش می‌کند نقدینگی را کاهش دهد. اما در شرایط کنونی که حاکی از رکود تورمی است، افزایش سود تسهیلات می‌تواند به رکود دامن بزند و کاهش آن نیز اثرات تورمی دارد. سیاست‌های پولی که این روزها بانک مرکزی در پیش گرفته و مرتبا اعلام می‌کند، ظاهرا مبارزه با تورم و کاهش نقدینگی است و آنچه بخش‌های تولیدی مطرح کرده و از نامساعد بودن وضع خود گزارش می‌دهند، کمبود منابع مالی و نیاز به نقدینگی است

تهران امروز:پیامد های اجلاس ژنو

«پیامد های اجلاس ژنو»عنوان یادداشتروز روزنامه تهران امروز به قلم دکتر جعفر قناد باشی است که در آن می‌خوانید؛زمانی که یک نشست بین المللی، آن هم موضوع مهمی مانند سوریه، برگزار می شود انتظار می رود و قاعده نیز آن است که زمینه برای آگاهی از از مواضع طرفین پیش از اجلاس به‌وجود آید و بعد از جرح و تعدیل دیدگاه ها این نظرات در اجلاس به شور گذاشته شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

اما اگر نشست از قبل برنامه مشخصی داشته باشد و برگزارکنندگان بخواهند از آن اجلاس برای مشروعیت بخشی به اقدامات خود استفاده کنند، آن اجلاس به نتیجه نخواهد رسید و محکوم به شکست است. به تعبیر دیگر اگر قرار باشد عده ای از قدرتمندان خارج از تایید سازمان ملل سناریویی را طراحی کنند تا به اهداف خود برسند، قطعا این راه به خطا خواهد رفت و حاصل قابل توجهی نخواهد داشت.